منبع تحقیق : پایان نامه ارشد رشته مدیریت اجرایی: شناسایی و الویت بندی بسته­ های تور مسافرتی در دفاتر خدمات مسافرتی

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دانشگاه علوم و فنون مازندران

پایان نامه کارشناسی ارشد

رشته: مدیریت اجرایی MBA

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

عنوان / موضوع:

شناسایی و الویت بندی بسته­ های (تور) مسافرتی در دفاتر خدمات مسافرتی

استاد راهنما:

جناب آقای دکتر ایرج مهدوی

استاد مشاور:

جناب آقای مهندس حامد فضل الله تبار

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده:

در این پژوهش به مطالعه و شناخت عوامل تاثیرگذار در انتخاب بسته­های مسافرتی توسط مسافر می­پردازیم. آغاز با در نظر داشتن شناخت بازار موجود و شیوه فعالیت فعلی دفاتر خدمات مسافرتی و با در نظر داشتن شناخت رفتار مسافرین و گردشگران مدلی برای انتخاب بسته­ های مسافرتی تهیه می­کنیم.

سپس پرسشنامه ای تهیه شده و با در نظر داشتن نتایج بدست آمده، ضرایب وزنی بردارهای مقایسه ای را بدست می آوریم. همچنین با بهره گیری از روش ANP و انتخاب چند گزینه انتخاب اقدام به حل مدل می کنیم. خاطر نشان می گردد که ضرایب بردارهای مقایسه ای برای گزینه­های انتخاب را با پرسشنامه ای جداگانه و با در نظر داشتن نظر افراد خبره به دست می­آوریم.

در نهایت نتایج به دست آمده از نرم افزار را با نتایج واقعی فروش برای یک دوره یکساله یکی از دفاتر خدمات مسافرتی مقایسه کرده و تشابهات و تفاوت­های موجود در نتایج را تحلیل می­نماییم.

فصل اول: مقدمه و کلیات پژوهش

1-1- مقدمه

دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان عنصری واسطه میان عرضه کنندگان اصلی خدمات همچون تورگردانان و یا شرکت های حمل و نقل و هتلها از یک سو و گردشگران متقاضی سفر از طرف دیگر اقدام می کنند . آنها در واقع پیشانی مواجهه نخستین متقاضیان با صنعت جهانگردی به شمار می طریقه . توفیق یا عدم توفیق این واسطه ها بر موفقیت یا شکست برنامه های مقاصد گردشگری و عرضه کنندگان خدمات گردشگری به شدت تاثیر گذار می باشد .

انواع آژانس‌ها يا دفاتر خدمات مسافرتي موجود در ايران  با اتکا به بندهاي الف، ب و پ ماده يك آيين‌نامه نظارت بر تاسيس و فعاليت دفترهاي خدمات مسافرتي، سياحتي، جهانگردي و زيارتي موضوع تصويب‌نامه شماره 14404/ت 23203ها مورخ 5/4/1380 هيات وزيران، آژانس‌هاي مسافرتي به سه دسته زير تقسيم مي‌شوند:  

الف) آژانس‌هاي مورد تصریح در بند الف ماده يك آيين‌نامه فوق‌الذكر كه تحت نظارت مستقيم سازمان هواپيمايي كشوري هستند و وظيفه اصلي آنها فروش بليت خطوط مختلف هوايي داخلي و خارجي می باشد.  اينگونه دفاتر نه تنها به هيچ عنوان حق برگزاري تور را ندارند بلكه حق فروش تورهاي ساير دفاتر برگزاركننده را نيز ندارند چرا كه اساس مجاز به عقد قرارداد تور با مسافر نيستند. ضمنا اين نوع از آژانس‌هاي مسافرتي با رعايت آيين‌نامه‌ها و ضوابط مربوطه مي‌توانند به عضويت ياتا (IATA) درآيند كه به اينگونه دفاتر اصطلاحا آژانس‌هاي دارنده مجوز بند الف گفته مي‌گردد.  درضمن دارنده این جواز می تواند درخواست صدور بلیت قطار رجاء و قطار بنیاد را هم بنماید و علاوه بر بلیط هواپیما، بلیط قطار هم بفروشد.ضمنا دربست کردن هواپیما(چارتر) هم توسط این شرکت های مسافرتی امکان پذیر می باشد.

ب) آژانس‌هاي مورد تصریح در بند ب ماده يك آيين‌نامه فوق‌الذكر كه تحت نظارت مستقيم سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هستند و وظيفه اصلي آنها برگزاري انواع تورهاي داخلي و خارجي، رزرو هتل، اخذ ويزا و ساير فعاليت‌هاي مرتبط با صنعت گردشگري می باشد. اينگونه دفاتر حق برگزاري تور در مسير عربستان (حج)، سوريه و عراق را ندارند كه به اينگونه دفاتر اصطلاحا آژانس‌هاي دارنده مجوز بند ب گفته مي‌گردد.  

پ) آژانس‌هاي مورد تصریح در بند پ ماده يك آيين‌نامه فوق‌الذكر كه تحت نظارت مستقيم سازمان حج و زیارت هستند و وظيفه اصلي آنها برگزاري انواع سفرهای زیارتی داخل و خارج از کشور می باشد. اينگونه دفاتر حق برگزاري تور در مسيرهاي غير زيارتي را ندارند كه به اينگونه دفاتر اصطلاحا آژانس‌هاي دارنده مجوز بند پ گفته مي‌گردد.  

نكته مهم اينكه آژانس‌هاي مسافرتي موجود در كشور مي‌توانند هر يك از مجوزهاي مذكور را به گونه مجزا و يا تركيبي از دو يا هر سه مجوز داشته باشند. در آن صورت آژانس مربوطه به گونه همزمان تحت نظارت مستقيم تمامي سازمان‌هايي قرار خواهد داشت كه مجوزهاي خود را از آنها دريافت كرده می باشد.

آژانسها از نظر تقسيم بندي جهاني دو نوع مي باشند:

Tour Operator:

اين آژانسها مجري تور هستند و با سرمايه گذاريهاي كلان هتلها و خطوط هوايي،ريلي و اتوبوس توريستي را گارانتي كرده،سپس به قيمت مناسب آن را در اختيار آژانسهاي نوع دوم قرار مي دهند. از نظر قانوني در خارج كشور آژانسهاي تور اپراتور يا عمده فروش تورها؛حق ندارند براي تبليغ ثبت نام مسافر به صورت مستقيم اقدام نمايند بلكه در ازاي واگذاري قسمتي از سود حاصله به آژانسهاي رديف دوم،مسافران(ثبت نام ) شده آنها را اعزام مي نمايند.

Tour Retailor:

اين آژانس ها به خرده فروش معروف هستند و با پذيرش مسافر و عقد قرارداد با آژانسهاي عمده فروش اقدام به فعاليت مي نمايند.

در این پژوهش با کمک روش های بازاریابی در پی تفکیک و شناسایی نیازمندی ها و خواسته های مشتریان می باشیم. این خواسته ها و نیازمندی ها در شکل گیری بسته های مسافرتی ارایه شده توسط دفاتر خدمات مسافرتی تأثیر بسزایی دارند. این کار به کمک روش های بازاریابی انجام می گردد و خروجی آن بسته هایی حاوی بعضی نیازمندی ها و خواسته ها می باشند که هدفشان ارایه بهترین مزیت رفاهی به مشتریان می باشد پس جهت اولویت بندی این بسته ها با اهداف مزیت رقابتی و مطلوبیت بسته و با در نظر داشتن روابط غیر خطی میان نیازمندی ها و خواسته های مشتریان در بسته های مختلف از روش فرآیند تحلیل شبکه ای (Analytic Network Process) بهره گیری می کنیم.

2-1- هدف پژوهش

ایجاد ساز و کاری جهت تفکیک بسته­های خدمات مسافرتی و اولویت بندی آن ها.

3-1- ضرورت و اهمیت پژوهش

صنعت گردشگري به‌عنوان يکي از مهمترین پديده‌هاي هزاره سوم، طي نيم قرن گذشته با رشد تصاعد گونه خود تأثير بسزايي در رشد و پويايي اقتصادي و تبادلات فرهنگي کشورها داشته می باشد. به‌طوري‌که بسياري از صاحب‌نظران، قرن حاضر را قرن گردشگري نام نهاده‌اند. در نظر داشتن مقوله گردشگري زماني مهمتر جلوه مي‌كند كه براساس آمارهاي موجود، صنعت گردشگري امروزه به‌عنوان دومين منبع درآمد بيش از 49 كشور در حال توسعه به حساب مي‌آيد و راهبردي می باشد براي افزايش درآمد و فقرزدايي اين كشورها. براساس پيش‌بيني سازمان جهانگردي جهاني (WTO) تا سال 2010 بيش از 43 درصد از اشتغال جهان مربوط به بخش گردشگري خواهد بود (محمدي ده چشمه و زنگي آبادي، 1387). طبق پيش‌بيني WTO تا سال 2020 ميلادي، تعداد جهانگردان به رقمي بالغ بر 1/6 ميليارد نفر خواهد رسيد. براساس آمار ارائه شده از همين سازمان، بيش از 50 درصد معضل اشتغال در كشورهاي در حال توسعه از طريق توسعه اين صنعت قابل حل می باشد.

4-1- سوال پژوهش

سوالی که مطرح میشود این می باشد که:

1- آیامی­توان با در نظر داشتن شناخت مخاطب در صنعت خدمات مسافرتی و با در نظر داشتن سیاق فعلی فرآیند بسته­های مخاطب پسندتری طراحی نمود؟

2- اولویت­های انتخاب بسته ­های مسافرتی در بین مشتریان (در ایران) چیست؟

3- آیا نتایج به دست آمده با طریقه فعلی تقاضا همخوانی دارد؟

5-1- مفروضات

1- مشتریان معقول و دارای خواسته های عقلایی هستند.

2- مطلوبیت مشتریان با ارتقای کیفیت خدمات ارتباط مستقیم دارد.

6-1- کلمات کلیدی و تعاریف مربوط

بسته های مسافرتی:

يك پكيج اساسا يك تركيب از محصولات منفرد سفر و گردشگري می باشد كه تحت يك مارك و برند خاص بازاريابي شده و با يك قيمت كلي بفروش مي رسد. بيشترين محصولات در بازارهاي سفر و گردشگري بفروش مي رسند، با اين وجود محصول سفرهاي مهم تجاري وخيلي از كنفرانس ها نيز به همين طريق پكيج مي شوند.

محصول جامع گردشگري به صورت يك پكيج و بر اساس 5 جزء اصلي شامل جاذبه هاي مقصد، تسهيلات و خدمات مقصد، دسترسي به مقصد(شامل حمل و نقل)، تصوير و برند مقصد و قيمت بازاريابي تورهاي جامع و پكيج هاي محصول براي مشتريان تعريف مي گردد. يك تورگردان تور جامع، سازنده يك محصول گردشگري می باشد كه اجزاي پكيج را از عرضه كنندگان خدمات گردشگري مي خرد و آنها را به صورت يك پكيج و با برند يك نهاد واحد مي فروشد.

بازاریابی:

بازاريابی فرآيندی می باشد که از طريق آن افراد و گروهها نيازها و خواسته های خود را از طريق توليد و مبادله محصولات و ارزش با ديگران تأمين می کنند.

یا به تعبیری دیگر بازاریابی عبارت می باشد از:

شناسايي ( مشتريان، رقبا و كل بازار )، شناساندن ( كالاها و خدمات به مشتريان) و ايجاد رضايت (براي مشتريان و خودمان).

فرآیند تحلیل شبکه ای:

روش ANP از روش­های جدید MCDM محسوب میشود که آقای دکتر ساعتی در سال 1996 میلادی آن را ارائه داد و به دلیل در نظر گرفتن وابستگی­ها در این روش، می­توان آن را رویکردی جدید در روش­های MCDM به شمار آورد. این روش در دنیای واقعی، کاربردهای بسیار زیادی دارد و از علت های آن نیز همان در نظر گرفتن وابستگی­ها را می­توان برشمرد.

7-1- قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی

1-7-1- قلمرو زمانی

این پژوهش مربوط میشود به بازه زمانی پایان سال 1391 تا ابتدای سال 1392.

همچنین در این پژوهش به مقصود تطبیق نتایج با عملکرد واقعی از داده­های خام مربوط به فروش بسته­ های مسافرتی یکی از آژانس­های خدمات مسافرتی سرشناس از اردیبهشت 1390 تا فروردین 1391 بهره گیری گردیده می باشد.

2-7-1- قلمرو مکانی

جمعیت مورد مطالعه در زمینه پرسشنامه افراد مراجعه کننده به چند آژانس برتر و همچنین فرودگاه شیراز بوده می باشد.

3-7-1- قلمرو موضوعی

در این پژوهش دو حوزه مورد مطالعه قرار گرفته می باشد. بخش اول شامل تعیین عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب بسته ­های مسافرتی توسط مسافران و همچنین مطالعه میزان درجه اهمیت آنها در این تصمیم گیری، و ارائه مدلی با در نظر داشتن نتایج می­باشد.

بخش دیگر پژوهش مطالعه میزان تطابق نتایج حاصله با طریقه واقعی با در نظر داشتن اطلاعات خام موجود می­باشد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 76

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان